Emotionele detox

emotionele detox

Kies een gezond emotioneel dieet door deze 5 eenvoudige stappen in je levensstijl op te nemen:

  1. Vermijd het lezen van kranten, het kijken naar nieuwszenders of zelfs tv-programma’s die erg emotioneel stimulerend zijn, met name het eerste in de ochtend. Besteed in plaats daarvan minstens 20 minuten aan het lezen of beluisteren van pure en krachtige boodschappen. Om tijdgebrek te voorkomen, kun je het zelfs combineren met een ochtendroutine van wandelen, sporten, koken of fietsen naar het werk. Zo begin je de dag met een gezond ontbijt voor de geest.
  2. Kies een positief punt uit wat je ‘s ochtends leest en prent deze in of schrijf hem op. Pas de positieve affirmatie aan je persoonlijke, huidige levenssituatie aan. Laten we niet vergeten dat affirmaties gericht moeten zijn op wat we al hebben of wat we in werkelijkheid willen. Pauzeer na elk uur een minuut en herhaal de affirmatie samen met het visualiseren van de gedachten.
  3. Stop met volgen van negatieve berichten op WhatsApp, Facebook of Twitter. Meng je niet in kritische meningen over iemand, ook al is het een grap die iemand in een kwaad daglicht zet, een bericht dat vooringenomenheid toont voor een persoon, religie, plaats, politieke opvattingen enzovoort. Zodra we het bericht hebben gelezen, hebben we het immers geconsumeerd. Het beïnvloedt niet alleen onze gedachten over dat specifieke onderwerp, maar maar we krijgen ook de neiging om gedachten van kritiek, woede en pijn te creëren. We zijn wat we lezen, kijken en luisteren.
  4. Vermijd het kijken naar nieuws of het lezen van de krant voor het slapengaan. Zet in plaats daarvan 10 minuten voor het slapengaan een meditatie op om positieve informatie op te nemen. Dit sluit onze dag goed af, kalmeert de geest zodat we heerlijk kunnen slapen. Het zorgt er ook voor dat onze laatste gedachten voor de dag niet worden bewaard in de nacht.
  5. Zorg dat je positieve berichten of gedachten op je telefoon hebt staan. Elk moment dat we ons afgeleid of neerslachtig voelen, lees of luister deze dan onmiddellijk. Zelfs een inname van 5 minuten met mooie geruststellende informatie stopt de sleur aan negatieve gedachten. Het bericht kan ons een oplossing voor ons probleem geven. Deze instant gezonde voeding versterkt de ziel en geeft ons de kracht om een ​​positieve reacties te creëren. Dit is onze emotionele EHBO-doos.

Waar luister je naar?

Laten we ons nu bewust worden van een andere veel voorkomende bron van negatieve informatie. Het komt van mensen om ons heen – waar we wonen, onze familie, vrienden, kennissen of collega’s. Ze praten vaak met ons over dingen waar we niets aan kunnen doen – zoals problemen, nieuws of gedrag van andere mensen. We luisteren aandachtig naar dergelijke informatie. Je kunt dit zien als het consumeren van een schadelijk emotioneel dieet. Waar we ook naar luisteren, het wordt ons perspectief, niet alleen over een persoon naar wie we luisteren, maar het wordt ook een onderdeel van ons denkproces.

Wanneer iemand een mening geeft over een persoon, is dat niet per se de waarheid. Zulke mensen delen hun perspectief alleen op basis van hun eigen emoties. Zien we niet wat er gebeurt in relaties of op het werk – hoe iemand met een gewoonte van kritiek, iemand met een neiging naar jaloezie, iemand met een gewoonte van zorgen over andere mensen praat?

De eerste laag van verkeerde emotionele voeding die ons wordt gegeven, gaat over de zwakte van de persoon over wie wordt gesproken. De tweede laag is de zwakte van de persoon die tegen ons praat. We voegen de derde laag van onze eigen zwakheid toe door ernaar te luisteren. Dus uiteindelijk consumeren we een drie lagen dikmakend emotioneel dieet. Het is een ongezonde bagage die we dragen. Als we licht en gelukkig willen zijn, moeten we onszelf tegen zo’n dieet beschermen. Ons overgeven aan afvalgesprekken put ons uit.

Stop inname van negativiteit

Onderstaande opties helpen ons om weg te blijven van een negatief emotioneel dieet. Het zal gunstig zijn voor ons, voor de persoon die met ons praat en voor degene over wie wordt gesproken.

  1. Je hebt de macht en het vermogen om beleefd maar assertief te weigeren om te luisteren naar andermans negatieve roddels of gedrag. We moeten de situatie precies zo aanpakken als we bewust naar ons fysieke dieet kijken – we weigeren bepaalde eetwaren, ongeacht hoe verleidelijk ze zijn, of hoe liefdevol ze worden aangeboden. Laten we deze discipline hier uitbreiden door ronduit slechte emotionele voeding te weigeren.
  2. Verdiep het gesprek van probleemgericht naar oplossingsgericht. Verleg de focus op hoe de persoon die met ons praat naar hoe hij of zij de situatie kan aanpakken, zodat de problemen die hij heeft met de andere persoon worden opgelost. We hebben het dan over de eigenschappen van de persoon die met ons praat en niet over de eigenschappen van de persoon die niet aanwezig is.
  3. Verander het perspectief van de persoon die met ons praat. We kunnen ze helpen om alle positieve kanten van de persoon over wie ze praten te zien. Wanneer ze over iemand klagen, erkennen mensen de goede eigenschappen van de persoon over wie ze klagen niet.
  4. Laten we geen passieve luisteraars zijn die stilletjes knikken bij alles wat wordt gezegd. Het komt neer op onze goedkeuring van de standpunten. Te vaak horen we iemand uit beleefdheid, verplichting of angst dat onze weigering om te luisteren onze relatie zal schaden. Net zoals we ons niet slecht voelen als we weigeren iets te eten dat ongezond is voor het lichaam, moeten we alles weigeren wat ongezond is voor onze geest. Het is goed voor ons en voor hen.

Jouw emotionele en spirituele welzijn

Onze eerste verantwoordelijkheid is ons eigen fysieke, emotionele en spirituele welzijn. Dus net zoals we voor het lichaam zorgen, laten we ook zorgen voor de verzorging van de geest. Laten we nu eens kijken welke opties we hebben om een ​​andere soortgelijke situatie aan te pakken – iemand wil delen wat iemand anders over ons zegt.

  1. Laten we luisteren naar de mening. Als we er iets aan kunnen doen, moeten we dat zeker doen. Anders negeer het volledig en denk er niet over na en draag het niet als bagage met je mee.
  2. Zoals het vaak gebeurt, kan het gewoon een mening zijn die door veel mensen wordt gekleurd op basis van hun eigen tekorten. Dus de versie die ons bereikte kan drastisch verschillen van het origineel. Nogmaals, laat los. Indien nodig kunnen we rechtstreeks praten met de persoon wiens mening we hebben ontvangen. Dit doen we alleen als er problemen zijn die opgelost moeten worden.
  3. We kunnen beleefd weigeren om de informatie aan te horen. Laten we het degene die het met ons deelt duidelijk maken: deel alstublieft wat anderen over mij zeggen, maar alleen als je vindt dat ik er iets aan moet doen.

Door een van de bovenstaande opties te kiezen, vergroten we onze wilskracht. We zullen ook beginnen om alleen gezonde informatie te nemen. Dergelijke situaties stellen ons op de proef. Door ze goed onder ogen te zien, eindigen onze verkeerde eigenschappen en negativiteit. Laten we niet vergeten dat als we bewust weigeren om twee of drie keer negatieve informatie te consumeren, mensen om ons heen zullen stoppen met zulke zaken naar ons toe te brengen.

De belangrijkste beloning is dat de ziel wordt versterkt. Wanneer de ziel wordt versterkt, worden al onze zwakheden verwijderd. We weten dat we niet kunnen werken aan individuele zwakheden zoals het beëindigen van woede, het beëindigen van angst enzovoort. Maar wanneer de ziel machtig wordt, zijn alle zwakheden weg. Het is vergelijkbaar met onze lichamelijke gezondheid – als onze immuniteit hoog is, hoeven we geen individuele ziektes zoals verkoudheid of koorts te bestrijden, ons immuunsysteem voorkomt ze allemaal.

Wat willen jouw emoties jou vertellen?